Slask Studio Forum Hovedsiden Slask Studio
Diskusjonsforumet for det bergenske musikkprosjektet og mer

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

mixing/mastring

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Slask Studio Forum Hovedsiden -> Produksjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
morten
Nytt medlem

Ble Medlem: 08 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tir Apr 08, 2008 1:01 pm    Tittel: mixing/mastring Svar med Sitat

Hei! kan du fortelle litt detajlert om hvordan du (titankvad) mixer musikken din? tenker på eq, compressor osv. F eks hvordan pleier du å sette sammen kick drum og bass linjen, fjerner du frekvenser fra bass linjen som kick drum peaker på? hvordan går du frem når du skal få frem den fyldige bassen din, hvor kutter/booster du? en god del spørsmål her Smile og forresten, har du noen favoritt plugins når du skal når du skal få frem best lyd? håper du har tid til å svare:)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
TitanKvad
Administrator

Ble Medlem: 24 Mar 2008

InnleggSkrevet: Fre Apr 11, 2008 12:51 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hallais.
Vel det varierer egentlig veldig. Det mest generelle kan riktignok forklares.

Jeg pleier å rute snare, kick og hihats i seperate mikserkanaler, hvor kick og snare/clap så mikses ned til enda en kanal og tilslutt kick/snare mikses ned med hihats.
Jeg blander gjerne både kick og snare med ekstra lyder som jeg båndpassfiltrerer for å fylle rom jeg syns trenger litt ekstra puff.
På kick/snare bruker jeg gjerne en tube for å minke peaking og samtidig beholde et høyt signal som ikke låter for komprimert.
På hihats høypassfiltrerer jeg stortsett så de ikke klusser for mye med det bassen og det lave mellomtonespekteret.
Hvorvidt jeg EQer noe mer avhenger egentlig veldig av lyden jeg jobber med. Jeg har iaf ikke noen standard regel der.

Jeg komprimerer iblandt snare og kick litt for å gi dem litt ekstra puff. Da pleier jeg å bruke veldig høy attack, middels release og nokså høy ratio, med en treshold jeg smaker med fram til, stortsett ikke for stor, og så skrur jeg gjerne kompressormiksen så den ikke er helt våt om det var deler av originalsignalet som tok skade.

Når det gjelder samspill mellom kick og basslinje varierer det litt etter stilen jeg jobber med.
I trance pleier jeg gjerne å ducke bassfrekvensene til basslinjen når kicket slår. I drum'n'bass pleier jeg ofte å finne en kombinasjon av basslyd og kicklyd som ikke kriger og la resten være opp til masteringkompressoren jeg bruker. I mer tradisjonelle hiphop-beats er jeg jammen ikke sikker siden jeg lager så lite sånt nå om dagen, men i det nyeste tipper jeg mye av det blir gjort på samme måte som når jeg snekrer drum'n'bass.

Når det gjelder favorittplugins har jeg en del gratis som er mine favoritter. Låter gjerne suspekt med gratis plugins, men det er faktisk mye bra der.
En kompressor jeg digger er "mdspCompressor", som er gratis. Har vel brukt den i et år tipper jeg.
Min favoritt tube må være "CamelCrusher", som også er gratis. Den har en veldig fin kompressor i seg som jeg syns farger lyden fint om den brukes med måte.
To veldig fine gratis-synther jeg liker er "Synth1" og "unknown 64 pro".
Ellers bruker jeg mye innebygget i FL Studio, deriblandt "Sytrus", "Fruity Parametric EQ 2", "DirectWave" (til denne er nettbutikken deres helt konge. Får kjøpt ganske fine lydbiblioteker med direkte nedlasting), og "Maximus" (kjøpte denne i høst og har aldri sett etter noen annen mastering-kompressor).
"Sytrus" er vel blandt favorittene mine for å snekre basslyd siden jeg liker å jobbe med FM-syntese.
En jeg kjøpte i vinter som også kan anbefales på det varmeste er "Tone2 Gladiator". Har aldri vært borti en synth som lager så herlige trance-leads og bromlete basslyder.

Haha, dette ble en lang post. Håper det var nyttig. Very Happy
morten
Nytt medlem

Ble Medlem: 08 Apr 2008

InnleggSkrevet: Man Apr 14, 2008 7:25 am    Tittel: Svar med Sitat

ja her var mye nyttig info, takk for respons:) har du vært borti mastrings programme izotope ozone?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
TitanKvad
Administrator

Ble Medlem: 24 Mar 2008

InnleggSkrevet: Man Apr 14, 2008 6:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg testet den såvidt som VST for noen år siden. Ikke brukt den noe grundig riktignok så der har jeg lite å tilføye. Mener riktignok å ha lest gode ting om den.
AndyLulz
Nytt medlem

Ble Medlem: 24 Apr 2010

InnleggSkrevet: Lør Apr 24, 2010 6:15 pm    Tittel: Svar med Sitat

Dette hjalp en del TitanKvad Wink
Jeg må seriøst lære å lage musikk Razz
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Slask Studio Forum Hovedsiden -> Produksjon Alle klokkeslett er GMT
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support